Veel van de regels die de uiteindelijke levering bepalen, moeten worden vastgesteld op het niveau van gedistribueerd orderbeheer (DOM). Op het DOM-niveau stellen detailhandelaren regels vast die bepalen wanneer het zinvol is om bestellingen te verwerken, zodat ze zo efficiënt mogelijk worden verzonden. Bijvoorbeeld als een consument drie artikelen bestelt en er is er maar één op voorraad in het regionale DC dat de locatie van een klant bedient, kan het goedkoper zijn om de bestelling uit te voeren vanuit een verder weg gelegen DC dat alle drie de artikelen op voorraad heeft als de order belofte datum kan worden gehaald, en het resulteert in één verzending in plaats van twee of drie. Als je verzenddozen wilt koop ze hier.
Orderbeheersysteem om het vervoer te stroomlijnen
“Het gaat om het hebben van een orderbeheersysteem dat echt functioneel is voor de afhandeling van e-commerce”. “Als u te veel zendingen verzendt om één bestelling te voltooien, kost dit niet alleen een fortuin, maar is het ook verwarrend voor de klant.”
En details over de afmetingen en gewichten van artikelen moeten worden vastgelegd in back-endsystemen voor bestellingen of het magazijnbeheersysteem (WMS). Dit type gegevens moet zeer nauwkeurig zijn om ervoor te zorgen dat systemen die worden gebruikt voor verzending en vervoerderselectie goed werken en om ervoor te zorgen dat artikelen kunnen worden gekoppeld aan verzenddozen van het juiste formaat. “Vandaag de dag moet je absoluut de impact van dimensionale prijsstelling kunnen begrijpen”.
Het hanteren van verzendregels
Bij een 3PL bedrijf dat laatste-mijlsoplossingen biedt, ligt een groot deel van het succes met laatste mijl eigenlijk in het opstellen van verzendregels en detaillering/marktplaats-compliancedetails binnen de orderverwerkingssoftware die het bedrijf namens klanten gebruikt, zegt de vice-president marketing van dat bedrijf.
Bijvoorbeeld als er een bestelling binnenkomt voor een 55-inch flatscreen-tv van een van de kanalen van de klant en alleen een bepaalde koerier kan dat formaat product voor die locatie afhandelen, zijn de regels van het fulfilmentsysteem zich bewust van deze beperking en zullen selecteer de juiste koerier en genereer de verzenddocumenten. Evenzo zou het systeem zo zijn geconfigureerd dat het specifieke regels van de retailer of marktplaats volgt met betrekking tot factoren zoals labelplaatsing, of om de bestellingen te onderscheiden die het beste kunnen worden verzonden als onderdeel van een LTL-zending (minder dan vrachtwagenlading) naar een winkel.
Dit soort automatisering van afhandelingsregels en inhoud gebeurt niet op magische wijze, maar vertrouwt in plaats daarvan op de juiste configuratie van de orderafhandelingsoplossing. “Als je die regels aan de voorkant kunt schrijven, verloopt het hele proces relatief soepel wanneer het tijd is om de laatste mijl uit te voeren”.
Oplossingen voor orderverwerking
De orderverwerkingsoplossing omvat functionaliteit voor orderbeheer, WMS en transportbeheersysteem (TMS). Het bedrijf biedt deze applicaties aan op een software-as-a-service (SaaS)-basis en kan de software integreren met het enterprise resource planning (ERP)-systeem of WMS van een klant om order- en voorraadgegevens te verkrijgen.
Bedrijven kunnen dit soort regels alleen doen, maar ongeacht wie het doet – een 3PL/4PL die gespecialiseerd is in fulfilment of een bedrijf dat een eigen multi-channel platform voor orderverwerking opricht, is het van cruciaal belang dat vooraf regels worden opgesteld. wordt gedaan.
“Het principe van ’twee keer meten, één keer knippen’ is heel erg van toepassing op de vooraf gemaakte regels voor last-mile fulfilment”. “Als je het eens kunt worden over wat de regels moeten zijn, en de tarieven en tarieven van de vervoerder zijn ingebouwd in je oplossing, dan wordt de laatste mijl een geautomatiseerd proces dat veel soepeler verloopt.”